Daymaker: ”Kundernas önskan!”

En ny undersökning har gjorts från mystery shopping-företaget Daymaker som jämför kundbemötandet i åtta europeiska länder – Sverige, Norge, Finland, Spanien, Frankrike, Tyskland, Rumänien och Polen. Slutsatsen är att butiksanställda i den svenska detaljhandeln är sämre på att säja ”Hej” kunderna  än vad deras kollegor är i andra länder i Europa.

Sofia Valentin, som är ansvarig för den internationella verksamheten på Daymaker berättar:

”- Att säga hej till kunderna kan tyckas vara oviktigt men är faktiskt det viktigaste momentet i hela kundbemötandet”, säger Sofia Valentin. Hon fortsätter: ”- Ett hej är själva grunden för ett bra kundbemötande. Kunder som får ett hej känner sig välkomna, stannar längre i butiken och köper oftare någonting. Dessutom stjäl de mycket mer sällan än kunder som inte får någon uppmärksamhet”.

”- En förklaring är kulturell. Svenskar är dåliga på hälsa på varandra också i andra sammanhang.  Det finns en helt annan artighetskultur i Tyskland och Polen, de två länder där butikerna är bäst på att hälsa på kunderna”, säger Sofia Valentin till tidningen Market.

butler_service

Så enligt denna intervjun är våra medarbetares attityd det viktigaste….”Det viktigaste momentet i hela kundmötet” är just ett välkomnande ”Hej!”. Förklaringen om att det är kulturellt kan definitivt ha en mycket stor inverkan, men är det ändå inte så….att vi i detta avlånga land kallat Sverige har förändrats med tiden!? Vi är mer internationella i vårt leverne och det stora informationsflödet som vi får till oss varje dag, gör väl ändå att vi är mycket mer framåt än så här!? Visst säger vi väl ”Hej!” till väldigt många människor vi möter på en dag i vårt arbete! Men i vår stressiga vardag med att serva våra kunder och se till att butikerna är laddade, så kan vi säkert glömma bort att ge det där ”lilla extra” leendet med ögonkontakt och ett ”Hej!”.

 

jb100817vizuera_17

Så vad gör vi åt det!? Jodå, vi på Vizuera har en lösning på det också! Vi har en enormt fantastisk utbildningsdag, kan bli två dagar beroende på gruppmängden, som heter ”Lyftet – Attityd” som ger oss alla en riktigt härlig energikick. Denna inspirationsföreläsning innehåller bland annat det här:

  • Vilket ansvar har vi för vår attityd? Vilka signaler skickar vi ut till våra kunder och arbetskamrater?
  • Kunden…vilka förväntningar finns!?
  • Kundernas beteenden.
  • Attityd – sju vägval i ditt liv!
  • Dålig attityd så sprids den!
  • God attityd så sprids den!
  • Ditt kroppsspråk visar din attityd
  • Vad kan jag göra för mitt arbetslag?
  • Service och attityd – hur hör det ihop?
  • Så blir du en stjärnsäljare!

Rep i Hedemora *** Local Caption *** Rep i Hedemora

Så, låt er inspireras….låt er nyvunna energi sprida glädje till era kunder….och ni får lojala, trogna och lyckliga kunder!

Vill ni veta mer eller få lite rådgivning vad ert företag behöver, för att höja nivån, öka försäljningen och att öka lönsamheten? Ta kontakt med oss på Vizuera i kontaktformuläret nedan: