Referenser

ICA

ICA Maxi i Partille stärks av helhetslösning med Vizuera!

Att driva ICA Maxi i Partille är en uppgift som kräver stor kunskap och skicklighet. Som ett stöd har far och son Strindeborn tagit ett helhetsgrepp när det gäller att jobba med Vizuera, Active Display och Prezision.

”- Lönsamhetsabonnemanget är fantastiskt”, säger den framgångsrike ICA-handlaren Thomas Strindeborn. ”- Det är kolossalt fint. Det är som att ha en controllerfunktion på distans”, fortsätter han med stor entusiasm.

Sedan flera år jobbar ICA Maxi i Partille med Prezision som mäter företagets lönsamhet med en rad parametrar, som nyckeltal och rapporter. Till detta har man kopplat en kontrollfunktion där Vizueras Lönsamhetskonsulter analyserar, återkopplar, ifrågasätter och ger idéer på praktiska lösningar i butiken. I abonnemanget ingår också butiksbesiktningar där Vizuera bedömer hur bra butiken är. Då går man igenom vad som hänt sedan sist och gör en handlingsplan över vad som behöver förbättras ännu mer.

Idag lägger de in sin budget i Prezision, även jobbade timmar och svinn. Det gör det möjligt att ta fram ett resultat varje vecka. ”- Det känns väldigt tryggt att jobba med Prezision”, säger Thomas nöjt. ”- Först tittar vi på det övergripande resultatet, sen går vi ner och ser på varje avdelning. Prezision är väldigt lättarbetat.”

Både Thomas och hans son Michael Strindeborn tycker det är bra att någon utifrån säger till om hur de ska förbättra sig. ”- Vi använder Vizuera på olika sätt”, säger Thomas. ”- Vi har vid flera tillfällen använt Vizueras Lönsamhetskonsulter för att genom utbildningar väcka och inspirera alla våra anställda.”

Under året har de investerat i sin Frukt & Grönt-avdelning från Active Display, så att hela avdelningen har fått nya bord. ”- Det här är helt fascinerande”, säger Thomas. ”- Visst är den nya inredningen både snygg och fräsch, men detta resultatet har vi inte kunnat drömma om.” ICA Maxi i Partille har redan en Frukt & Grönt-andel på fantastiska 13 procent, men har nu fått en omsättningsökning på mellan 15-30 procent per dag i avdelningen. ”- Vi är supernöjda”, säger Michael. ”- Vi har haft en kraftig ökning av marginalkronorna vilket har gjort att vi kunnat betala hela investeringen rekordsnabbt.” Michael fortsätter:”- Med ny inredning kan vi inte jobba i gamla mönster och tillsammans med Vizuera har vi arbetat in nya rutiner och utbildat i Praktisk Butiksekonomi i Prezision”.

Fotnot: Active Display och Prezision är delar av Vizuerabolagen.

 


 

Supermarket Årstahallen

Hallå där Karina Douhan, Ica-handlare på Årstahallen i Uppsala som har genomfört utbildningen Serviceavtal för säljare 1.0

Hur viktigt är det att ni tränar era säljare?

– I vår butik jobbar vi med närhet och service därför är säljarna mycket viktiga för oss. Den här utbildningens upplägg passade oss så bra eftersom vi kunde samla alla säljare. Det är unikt. Det är så viktigt att alla är med. Även de som jobbar extra och deltid bidrar enormt.

Vad har utbildningen gett er?

– Oj, enormt mycket! Vi har haft fantastiskt försäljningsutveckling och allt började med den här utbildningen där alla fick vara med och ta fram butikens förbättringsmöjligheter. Utifrån det gjorde vi fram en prioritering.

Så ni är nöjda med utbildningen?`

– Vi är jätte, jättenöjda. Och det märks så mycket på personalen. Nu vågar de öppna sig och komma med förbättringsförslag. Alla idéer som kom fram i utbildningen har varit grunden i vår framgång. Sen är kursledaren Anna-Karin otroligt duktig.

Du är själv med på utbildningen. Vad ger det dig?

– Det är jättenyttigt. I alla företag finns det problem. Jag tror att man måste våga lyssna på sin personal för att kunna göra något bra av problemen. Det ställer samtidigt krav på oss som handlare.

Nu går dina säljare ett andra steg i Serviceavtal som säljare. Kommer ni gå vidare med den här typ av utbildning?

– Ja, vi vill ha den här typ av utbildning varje vår och höst. Det här är något som vi vill jobba vidare på.  Jag önskar att vi kommit på det här tidigare och det är så många andra butiker som skulle behöva det här.

 

 

Kvantum Varberg

– Vi har jobbat tillsammans med Vizuera sedan de startade för drygt 11 år sedan, säger Björn Lundh affärschef på Ica Kvantum i Varberg. Genom åren har vi genomfört många olika utbildningar och just nu genomför vi Praktisk Affärsmannaskap för våra butikschefer och driftsledare för de olika avdelningarna.

De arbetar med styr och uppföljningshjälpmedlet Prezison och lönsamhetsmodellen och försöker med hjälp av bland annat inspiration, tips och idéer från Vizuera att ständigt förbättra alla sina avdelningar och därmed skapa mer intäkter.

– Vizuera är oerhört skickliga på att arbeta intäktsfokuserat och Roger Eijvergård, som vi samarbetat med i alla år, är enligt oss en stor inspiratör som ständigt fyller på med nya idéer för att utveckla våra två butiker, säger Björn Lundh.

Supermarket Tappströms

Ica Supermarket Tappströms har utbildat all sin personal i ett ”Attitydlyft”. För att komma bort från butiken och för att göra det till en upplevelse la man utbildningen på en av Vikinglines färjor. Man utbildade halva butikslaget en dag och andra halvan nästa dag. Under hela utbildningen fanns hela ledningsgruppen med. En vecka senare samlade de all extrapersonal och utbildade dem också i kundbemötande och attityd. Här svarar Ica-handlaren Mikael Dahlbäck på två frågor:

Varför ville ni genomföra utbildningen?

Efter att ha gjort ett ganska omfattande arbete med att ta fram en värdegrund där vi tillsammans bestämde spelreglerna för hur det ska vara på Ica Tappström, kände vi att det var dags att leva efter dem. Vi behövde säkerställa att alla var med på tåget. Vi hade också en del signaler om att bemötandet inte alla gånger var som det borde. I det perspektivet kändes den här utbildningen som klippt och skuren för oss.

Vilken effekt har utbildningen haft i butiken?

Så här några veckor efter de första dagarna så är det mest påtagliga att alla är trevligare och mer omtänksamma om varandra. Vi har inte haft dålig stämning innan, men nu känns det som att alla anstränger sig ytterligare ett snäpp. Jag är övertygad om att vi framledes kommer att stärka vårt redan goda rykte om bra kundbemötande och service. Det kommer säkerligen leda till större lojalitet och högre snittköp.

Maxi Högsbo

Ica Maxi i Högsbo, Göteborg storsatsade och byggde ny inredning och kombinerade med en frukt- gröntutbildning för att sätta rutiner och för att alla ska jobba åt samma håll.

Kundreaktionerna har inte låtit vänta på sig.

– Vi har fått många kundreaktioner om hur fint det har blivit nu, säger David Helmersson. Normalt får man inte höra mycket positivt från kunderna men nu fick mycket positiv feedback.

Utbildningen har också betytt väldigt mycket.

– Det känns väldigt bra, säger David Helmersson, vi behöver verkligen det här. Nu jobbar vi alla åt samma håll. Vi har samsyn och förstår hur andra kommunicerar och tänker.

Supermarket Älvdalen

– Vi har haft gjort en fantastik resa med butiken, säger Bengt Leandersson, Ica-handlare på Ica Supermarket i Älvdalen. En del av framgångskonceptet har varit samarbetet med Vizuera.

Mycket började med utbildningen Praktisk Affärsutveckling.

– Vi har förbättrat mycket, säger Bengt Leandersson. Organisation, drift, rutiner och kanske framförallt säljet.

Förståelsen för hur man påverkar ekonomin på butiksgolvet har också varit viktiga delar och hur personalen påverkar nyckeltalen på butiksgolvet.

– Vi har mött många av Vizueras konsulter som på olika sätt hjälpt oss att höja blicken och att utvecklas, säger Bengt Leandersson.

 

Kontakta oss gärna för mer information om hur vi kan utveckla dig och ditt företag framåt.