Vizuera på spaning efter kundupplevelser

Vi på Vizuera har precis avslutat våra personaldagar, den här gången har vi fokuserat på att spana efter trender och att få nya idéer.

Att följa vad som händer inom detaljhandeln är viktigt för oss, allt för att kunna göra ett bättre jobb ute hos våra kunder.

En av trenderna vi såg under en heldag i Stockholm, där vi besökte ett flertal butiker, var att många är duktiga på kundupplevelse, i de här fallen var det tydligt att skapa en atmosfär och känsla i butiken så att jag som kund stannar kvar längre.

Vad sägs om att ta en kaffe i klädbutiken och att jobba en timme efter att jag har köpt ett par nya byxor.

Vad är det då som skapar en känsla av att dra ner på tempot, ja det kan vara flera saker men inredning, musik, butikskommunikation och möjligheten att sitta ner är några exempel. Framgång kommer i allt högre grad att handla om förmåga att erbjuda kunderna en personlig och smidig köpupplevelse i en spännande miljö där man vill tillbringa sin tid. Butiker som ligger i framkant fokuserar på att göra kunderna nöjda och hjälpa personalen att göra shoppingupplevelsen roligare och mer spännande och minnesvärd.

Att ha kunskap om sina kunder är naturligtvis grunden, för att anpassa sortiment och upplevelse i butiken. För att lyckas är personalen A och O. När kundupplevelsen blir det främsta argumentet för att besöka en fysisk butik är personalen viktigare än någonsin. Att investera i medarbetarna, utbilda internt, och att skapa engagemang kring varumärke, kundupplevelse, visioner och mål är nycklar för att lyckas.

 Är din verksamhet redo att möta framtidens konsument?

 Vi på Vizuera önskar en härlig sommar